ERASMUS+ mobilitāte Somijas pilsētā Ikaalinen

 Šī gada sākumā 6 RMMT audzēkņi devās Erasmus+ KA 116 projekta “IZLAUŠANAS NO RĀMJIEM, LAI IEGŪTU ERASMUS+ PIEREDZI” 2019-1-LV-KA116-060202 ietvaros uz Somijas pilsētu Ikaalinen, kur pavadīja savu mēnesi ilgo mobilitāti.

Savas iemaņas specialitātē papildināja: Ieva Evita Eglīte (TT-31), Zane Maderniece (TT-11), Kristīne Romanova (VT-41), Martyna Mikenaite (VT-21), Kristiana Nikola Pūdža (VV-31) un Valts Valters (VV-41). RMMT audzēkņi Somijā uzturējās laika posmā no 27.01. – 27.02.2020. Savas prasmes un zināšanas RMMT izglītojamie pilnveidoja pie ilggadēja RMMT sadarbības partnera- profesionālās izglītības iestādē Ikaalinen College of Crafts and Design (IKATA).

  Pirmo nedēļu audzēkņus pavadīja, viņiem jaunajā vidē iejusties palīdzēja, kā arī savu profesionālo pilnveidi guva pedagogi: Irēna Reimate (Tekstilizstrādājumu un apģērbu dizaina nodaļas vadītāja) un Eduards Jurķelis (Vides dizaina nodaļas pedagogs).

Šis projekts tiek finansēts ar Eiropas Savienības ERASMUS+ programmas atbalstu.

 

Vairāk paši projekta dalībnieki par savu pieredzi Somijā:

 

  Somija man vienmēr paliks atmiņā, kā piepildīto sapņu un iespēju zeme. Mēs bijām superīga komanda no Latvijas, jo visi bijām vienoti un rēķinājāmies viens ar otru. 

  Es mācījos tekstila nodaļā kopā ar Zani. No skolas es centos paņemt visu, kas man šķita interesants un jauns, kā arī to, kas palīdzētu attīstīt manas tekstila dizaina zināšanas un prasmes. Viena no iespējām, ko mēs varējām darīt, bija strādāt ar dator-mehāniskajam stellēm. Mums sākumā bija jāizveido raksts datorprogrammā. Tika dota iespēja piedalīties Somu tradicionālo jostu aušanas meistarklasē, kur mēs varējām “celot” savas Somu tradicionālas jostiņas. 

  Man ļoti patika, ka šajā skolā studenti ir dažādu vecumu un dažādu izglītību. Kursā, ar ko es strādāju kopā, vairumā bija sievietes, kuras bija vecākas par mani, bet tieši tik pat ziņkārīgās kā es.

Ieva Evita Eglīte TT-31

 Skola bija ideāla, skolotāji- saprotoši un izpalīdzīgi un man bija ļoti interesanti strādāt ar stiklu neskatoties uz  to ka, pirksti bija plāksteros tīti. 

  Brīvdienās mēs ar Erasmus+ vadītāju Ejju braucām uz kempingiem un uz muzejiem. Pēdējās 3 dienas mēs dzīvojām hotelī Helsinkos un apmeklējām baznīcas, kuras izskatījās pēc pilīm kalna augšā, apmeklējām arī Kiasmas mākslas izstādi. 

  Es iesaku Jums izbaudīt un iesaistāties šādos projektos, jo tā ir ļoti laba prakse un iespēja iegūt to, kas mūsu skolā pašlaik nav pieejams.

Martyna Mikenaite VT-21

  Viena no vērtīgākajām pieredzēm, ko esmu guvusi pēdējo pāris gadu laikā, bija šis pavadītais mēnesis Somijā. Esmu ļoti priecīga, ka bijām tieši šajā valstī, jo tā krasi atšķiras no Latvijas, tādēļ mācoties, ceļojot, atpūšoties un komunicējot ar vietējiem somiem, šis laiks paskrēja nemanot.

  Darba dienas pagāja darbnīcās. Sākotnēji – palīdzot somiem veidot fabrikas modeli, tālāk strādājot ar dažādiem materiāliem un apgūstot daudz un dažādu instrumentu funkcijas, veidojot savu modeli.

  Komunikācija ir atslēga un valoda nav barjera, ja cilvēki saprot viens otru emocionāli – teica Janne. (Protams, palīdzēja tas, ka Somijā visi labi saprata angļu valodu.)

  Brīvajā laikā devāmies baudīt somu kultūru un apskatīt nozīmīgas vietas. Tamperē bijām Vaprikki muzeju kompleksā, kas bija bezgala interesants, apskatījām Tamperes Katedrāli, bijām Muminu muzejā un apskatījām izstādes Tamperes Mākslas muzejā un kādā mākslas galerijā. Protams, bijām arī saunā. 

  Lai arī es apguvu daudz noderīgas informācijas saistībā ar savu nozari, es uzzināju interesantas lietas no ārzemju kolēģiem par tradīcijām, kultūru, ekonomiku, viņu interesēm un īpašībām, kas atšķiras no latviešiem, kā arī lietas, kuras mēs varētu mācīties no viņiem. 

Kristiana Nikola Pūdža VV-31

 Laiks, ko pavadīju Somijā lika man apskatīties uz lietām no cita skatu leņķa un gūt pieredzi dažādās jomās. Skolas vidē es iemācījos kā strādāt ar dažāda veida materiāliem, piemēram: silikonu, epoksu un sveķi, ģipsi .utt. Pats svarīgākais ko es ieguvu no sava pavadītā laika “IKATA scale modeling” nodaļā bija kontakts, kas man izveidojās ar tur esošajiem skolotājiem un studentiem, kā arī iespēja izpausties pēc savas gribas.

  Mums tika dota brīvība izpausties un skolotāji deva padomus kā pēc iespējas vienkāršāk un ātrāk nonākt pie iecerētā mērķa, kas bija pārsteidzoši un motivēja darīt un mācīties vēl vairāk.

  Es arī iepazinos ar Somu kultūru un cilvēkiem kas šķiet ir mierīgāki un dzīvespriecīgāki.

Valts Valters VV-41

 

Tekstila darbnīcā skolotāja mums pievērsa ļoti lielu uzmanību un arī skolēni bija ļoti atsaucīgi. Es ieguvu pieredzi, kas ir aušana ar digitālajām stellēm. Tas nav nemaz tik sarežģīti, un es iemācījos kā izveidot rakstus tekstila datorprogrammā WeavePoint.  Bet viss vairāk man patika apdrukas veikšana uz auduma, tas mani ļoti aizrāva un vēl bija interesanti darboties ar “tufting”, kas ir ļoti ātri un  viegli.

  Es ieguvu labākas zināšanas angļu valodā, kaut arī mana angļu valodas zināšanas nebija diezin  labas, darbnīcā nevarēja izjust, ka ir valodas barjera. Vēl es ieguvu drosmi runāt svešvalodā un lielāku atvērtību pret sevi un citiem, kā arī pārliecību ceļošanā. Somijā mani pārņēma uzdrīkstēšanas un brīvības sajūta. Vēl es daudz ko sapratu pa dzimteni, ka mūsu valstī notiek izaugsme, protams, ja mēs to paši gribam un darām.

Zane Maderniece TT-11

 

Ceļš uz Somiju sākas ar lidmašīnas lidojumu, ko es piedzīvoju pirmoreiz ar neviltotām emocijām. Kad pirmo reizi ieraudzīju mākoņus tik tuvu, sajūtas un emocijas bija neaprakstāmas. Somijā ielidojot, mūs negaidīti pārsteidza sniegs un atbraucot uz Ikaalinen ,kuratori paši bija pārsteigti priecīgi par sniega un mūsu ierašanos.

  Pirmajā skolas dienā, kuratori mūs iepazīstināja ar skolu un  nodaļām. To dienu es sevi atceros ļoti enerģisku un zinot gribošu par citām profesiju iespējām, ko piedāvā IKATA. Mācību sistēma un iespējas, ko šeit var apgūt bija kaut kas jauns man un svarīgs.

  Stikla nodaļas darbnīca pavēra man zināšanas uz pavisam jaunām tehnikām, kas man lika saprast, ka stikls tik tiešam ir maģisks materiāls. Pirmais ko izmēģināju ir gravēšana uz stikla, kas no malas var likties viegli, taču tas prasa praksi un laiku. Pūšot stiklu izvērtēju savas spējas, ka tomēr es varu vairāk nekā iedomājos, jo stikla pūšanas tehnika, man likās grūta, un neticēju ka es varu kaut ko tamlīdzīgu darīt, taču sapratu ka varu daudz vairāk kā iedomājos, neatkarīgi cik grūti tas ir vai izskatās. Stiklā ,manuprāt, ir vērts meklēt sevi caur jaunām tehnikām, ko es arī darīju atrodoties darbnīcās, izvērtējot, kas man pašai patīk un padodas. Meklējumi noteikti turpināsies, taču šī bija ļoti laba pieredze manā profesionālajā lauciņā.

  Ļoti novērtēju organizatoru atsaucīgo attieksmi, kādu es sajutu, kad tie centās un organizēja braucienus, piemēram, uz dabas parku “Kuru”. Tur mēs visi devāmies pastaigā pa balti sniegoto mežu un patīkami nosaluši sēdējām pie ugunskura baļķu būdiņā, baudot Eijas ceptās pankūkas.

Kristīne Romanova VT-41

Kaalinen College of Crafts and Design, iepazināmies ar mobilitātes vietējiem vadītājiem un mums sagatavoto darbības plānu. Kopā ar audzēkņiem mūs iepazīstināja ar skolu, tās dažādajām specialitātēm un apmācības procesu. Guvām ieskatu Somijas izglītības sistēmas procesos. Tāpat tika parādītas skolēnu prakses vietas. Palīdzējām audzēkņiem atrisināt sadzīves apstākļus viņu dzīves vietās. 

Prakses vietas bija atbilstošas audzēkņu profesionālajām kompetencēm, kā arī iespēja gūt iemaņas uz iekārtām, kādas nav mūsu mācību iestādē, piemēram, uz digitālajām stellēm un stikla pūšanu, kā arī papildināt savas profesionālās iemaņas apdrukas tehnikās. Šajā sakarā ir optimāli uz prakses vietām sūtīt profesionālo priekšmetu skolotājus, kas spēj kompetenti novērtēt prakses vietu atbilstību audzēkņu vajadzībām un akcentēt viņu uzmanību uz tehnoloģiju niansēm un prioritātēm. Protams, audzēkņiem svarīgs ir arī emocionālais atbalsts.

Irēna Reimate 

Tekstilizstrādājumu un apģērbu dizaina nodaļas vadītāja

 

Garo pārbraucienu audzēkņi  panesa labi.  Ieradāmies  Ikaalinen vakarā un iekārtojamies savās istabiņās. Pārbaudījām audzēkņu dzīvesvietas un palīdzējām iekārtoties.

Kopā ar audzēkņiem un uzņēmējorganizācijas pārstāvjiem apmeklējām prakses vietas.  Skolā apmeklējām vairākas nodaļas , kas ir stipri līdzīgas mūsu tehnikumam. Iespējas papraktizēties amatos tika piedāvātas arī skolotājiem. Man bija iespēja izmēģināt savas prasmes stikla nodaļā un izgatavot divus stikla izstrādājumus.

Helsinkos turpināju iepazīt pilsētu un tās kultūrvēsturisko mantojumu, īpaši vērību piegriežot arhitektūrai un Somijas  dizainam. Arhitektūras un dizaina iepazīšana man ļauj plašāk skatīties uz mākslu un dizainu kopumā un papildināja zināšanas ko pielietošu pedagoģiskajā darbā.

Eduards Jurķelis

Vides dizaina nodaļas pedagogs